شرح اهداف ووظایف اداره کل امور اقتصادی ودارایی استان کردستان:

الف)اهداف:

تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی و ایجاد هماهنگی درامور مالی و اجرای سیاستهای مالیاتی و

تنظیم و اجرای برنامه همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاریهای خارجی .

ب)وظایف: 

 

·         امور مربوط به ثبت و دریافت کلیه درآمدهای استانی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

·         امور مربوط به دریافت و پرداخت سهم از منابع ملی طبق قوانین و مقررات مالی کشور.

·          امور مربوط به پرداخت تنخواه گردان حسابداری به دستگاه های اجرایی استان مطابق دستور العمل ها و قوانین جاری کشور.

·         امور مربوط به افتتاح حساب های دولتی در استان برای کلیه دستگاه های اجرایی استان (صرفنظر از اینکه دستگاه دارای بودجه استان است یا ملی).

·         انجام امور مربوط به پرداخت اعتبارات جاری و عمرانی استان بر اساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار استان.

·         ارایه گزارش مالی از عملکرد درآمدهای استانی، عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی استان به دبیرخانه ستاد درآمد و تجهیز منابع استانی و دبیرخانه کمیته تخصیص اعتبار استان در مقاطع سه ماهه.

·         امضاء چک های صادره عهده حساب های خزانه معین با رعایت ماده 124 قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات مربوط.

·         بررسی، موافقت و امضاء نامه های مربوط به اجازه استرداد وجوه واریز شده به حساب درآمد عمومی کشور که بایستی جهت استرداد به ذینفع به حساب بانکی ذیحساب مربوط واریز شود.

·         تهیه آمارهای روزانه دریافت ها و پرداخت های خزانه معین جهت ارایه به اداره کل خزانه.

·         بررسی و امضاء آمارهای روزانه، هفتگی و ماهانه دریافت ها و پرداخت های خزانه معین جهت ارایه به اداره کل خزانه.

·         تدوین روش های مناسب انجام امور مربوط به وصول رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی نامه ها و صورت حساب های مربوط به اموال دولت.

·         ابلاغ اعتبارات جاری و عمرانی تخصیص یافته دستگاه های اجرایی تابعه نظام بودجه استانی .

·         نظارت بر حسن انجام وظایف محوله کارکنان واحد اموال تحت سرپرستی و ایجاد هماهنگی لازم.

·         تدوین روش های مناسب انجام امور مربوط به وصول، رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی نامه ها و صورتحسابهای مربوط به اموال دولت.

·         تدوین روش های لازم به منظور آموزش و آشنایی امناء اموال وسایر مسئولین ذیربط در دستگاه های دولتی نسبت به اجرای صحیح و به موقع مقررات حاکم بر اموال دولت.

·         ایجاد هماهنگی، راهنمایی و نظارت بر حسن وظایف ذیحسابی ها نسبت به مسائل اموال دولت.

·         رسیدگی و نظارت بر امر جمع آوری و ارسال اطلاعات لازم برای برآورد میزان انواع اوراق بهادار مورد نیاز واحدهای مصرف کننده اوراق مذکور در سطح استان.

·         رسیدگی به تقاضای واحدهای مصرف کننده اوراق بهادار در سطح استان و تائید فرمهای درخواست اوارق بهادار ارسالی به مرکز با رعایت مقررات مربوط.

·         اعمال اقدامات لازم نسبت به تنظیم و ارسال صورت وضعیت گردش اوراق بهادار خزانه معین و همچنین ارسال آمار و گزارشات لازم به اداره کل اوراق بهادار.

·         تدوین روش و نظارت لازم به منظور اعزام بازرس یا سایر مامورین ذیصلاح به منظور رسیدگی به مسایل مربوط به حفظ و حراست، استفاده صحیح و تهیه و نگهداری حساب اموال دولت.

·         انجام فعالیت های تحقیقاتی اقتصادی حسب نیاز مراجع ذیربط در استان و وزارت امور اقتصادی و دارایی و ارایه پیشنهادات در این زمینه در سطح استان به منظور پیشبرد برنامه های وزارت مذکور.

·         نظارت بر فعالیت های مالی و اقتصادی بخش خصوصی در جهت اجرای برنامه های توسعه اقتصادی.

·         مراقبت در امر وصول منابع درآمدی دولت که در قانون بودجه کل کشور منظور می شود.

·         ایجاد تسهیلات و کمک های لازم به کارگران و کشاورزان در خرید سهام واحدهای تولیدی مشمول قانون گسترش، مالکیت واحدهای تولیدی.

·         موافقت با میزان تضمینی مخزن داران اوراق بهادار خزانه معین استان موضوع اختیار خزانه دار کل کشور مندرج در قسمت اخیر تصویب نامه شماره 51664/ت377هـ مورخ 24/12/1372 هیات محترم وزیران.

·         موافقت با انتقال بلا عوض اموال منقول فیمابین ادارات کل تابعه وزارتخانه ها و موسسات در سطح استان (موضوع ماده 107 قانون محاسبات عمومی)

·         رسیدگی به فهرست اموال امانی موضوع ماده 110 قانون محاسبات عمومی.

·         جمع آوری، فروش و حذف اموال منقول زائد اسقاط و مازاد بر احتیاج وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان( اختیارات موضوع مواد 9، 10، 12، 25) و تبصره 2 ماده 29 آیین نامه اموال دولتی مصوب سال 1372 هیات محترم وزیران با رعایت مقررات مربوط.

·         صدور احکام انتصاب ذیحسابان واجد شرایط پیشنهادی از طرف شهرداری ها و سازمان اتوبوسرانی محدوده استان (ماده 21 قانون محاسبات عمومی) و ارسال رونوشت احکام صادره به اداره کل امور ذیحسابی ها و نظارت مالی.

·         اختیارات و وظایف موضوع آیین نامه اجرایی استفاده از ماشین های نقش تمبر و دستور العمل اجرایی آن.

·         صدور حکم سرپرستی در غیاب ذیحسابانی که به مدت یک ماه و یا کمتر در مرخصی و یا ماموریت می باشند، در مواردی که حکم سرپرستی عنوان معاون ذیحساب صادر گردد درج اختیارات مواد 84، افتتاح حساب نهایی 76، و 22 درخواست وجه قانون محاسبات عمومی در متن حکم ضرورت دارد.

·         رسیدگی به دیون بلا محل دستگاه های اجرایی استانی و موسسات دولتی مستقر در مراکز استان ها و شهرستان ها از لحاظ انطباق با تبصره ماده 8 قانون محاسبات عمومی کشور و دستور اعمل اجرایی آن و انجام موافقت با پرداخت دیون مورد تائید، در حدود اعتبارات تخصیص یافته بودجه جاری به دستگاه های مربوطه (موضوع ماده 58 قانون محاسبات عمومی).

·         تایید پرداخت بهای کالا یا خدمات موضوع قراردادهایی که هر سال مالی برای تامین احتیاجات همان سال طبق مقررات مربوط از محل اعتبارات عمرانی منعقد می گردد و به عللی خارج از اختیار طرفین قرارداد و یا یکی از آنها کلاً یا بعضاً در سال مالی بعد به مرحله تعهد می رسد (اختیارت وزارت امور اقتصادی و دارایی موضوع تبصره 1 ماده 63 قانون محاسبات عمومی).

·         بررسی صورت مجلس و مدارک تحویل ذیحسابان (موضوع ماده 97 قانون محاسبات عمومی) طبق دستور العمل اجرایی شماره 52441/10828/53 مورخ 24/12/1377.

·         کلیه اختیارات امر دادخواهی واحدهای استانی تابع وزارت متبوع در تمام مجامع قضایی اعم از دادسراها و دادگاه های عمومی و اختصاصی و انقلاب اسلامی و کمیسیونهای کارگری در محدوده استان در همه مراحل.

 

اهم وظایف ریاست سازمان :

·         اجرای سیاست ها و خط مشی های ابلاغی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی

·          انجام امور محوله از طرف نهادهای ذیصلاح در راستای سیاست های عمومی دولت و بخش

·         پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه سازمان به مراجه ذیربط جهت تصویب در چهارچوب سیاست های عمومی دولت و بخش

·         پیشنهاد اصلاح ساختارهای مدیریتی به وزارت متبوع و نمودار تشکیلاتی و ساختار نیروی انسانی سازمان و هر گونه تغییر و اصلاح درآن به ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی) استان.

·         ارائه گزارش عملکرد سازمان به استانداری، وزارت متبوع و دستگاه های نظارتی قانونی

·         همکاری و هماهنگی با سازمانها و واحدهای اجرائی استان در پیشبرد برنامه های استانی.

·         تنظیم خطی مشی ، اداره امور واجرای سیاست های اقتصادی در سطح استان ودر چهارچوب سیاست های اقتصادی ومالی کشور.

·         نظارت بر حسن انجام امور مربوط به تحقیق وبررسی آثار ونتایج اقتصادی ،تمام سیاست های اقتصادی واجتماعی فرهنگی دولت در سطح استان .

·         نظارت در واریز درآمدهای عمومی کشور در سطح استان و همچنین اجرای وظایفی که به موجب قانون محاسبات عمومی کشور، آیین نامه تمرکز وجوه سپرده وآیین نامه خزانه معین وسایر قوانین ومقررات به عهده خزانه معین استان محول شده است.

·         ارایه گزارش های مالی از عملکرد درآمدهای استانی ،عملکرد اعتبارات جاری وعمرانی استان به دبیرخانه های درآمدوتجهیز استان و دبیرخانه کمیته تخصیص اعتبار استان.

 

ارشدیت در سطح استان با وظایف : 

- هماهنگی و نظارت بر عملکرد واحدهای تابعه در راستای اهداف و سیاست های وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در سطح استان.

- پاسخگویی در زمینه طرح ها ، برنامه ها و وظایف ملی و تحقق سیاست ها و برنامه های وزارتخانه ها و سازمان امور مالیاتی کشور در سطح استان به مقامات ذیصلاح وزارت متبوع .

- پیگیری انجام تصمیمات شوراها و کمیته های استانی در ارتباط با وظایف واحدهای تابعه وزارت تا حصول نتیجه نهایی.

- مسئولیت تشکیل جلسات هماهنگی واحدهای تابعه وزارت خانه در سطح استان.

 - همکاری در جهت وصول درآمدهای استانی و پیگیری سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سطح استان.

- پیگیری مسائل و مشکلات واحدهای تابعه در استان از طریق مراجع ذیصلاح.

- اخذ گزارش های عملیاتی از فعالیت واحدهای تابعه وزارت متبوع در سطح استان با وظایف.

- اخذ گزارش های عملیاتی واحدهای تابعه وزارت خانه در استان در دوره های زمانی مشخص.

 - جمع بندی ، تجزیه و تحلیل وضعیت و ارائه گزارش ها به مقامات وزارت متبوع و نیز مقامات استانی.

 

شرح وظایف معاونت پشتیبانی :

 

1 – نظارت بر حسن اجرای امور محوله به واحدهای تابعه به منظور ایجاد تسهیلات و پیشبرد امور اداری و مالی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان .

2 – نظارت بر تهیه و تدوین برنامه های لازم موضوعات مرتبط با برنامه تحول اداری از قبیل اصلاح ساختار نیروی انسانی سازمان امور اقتصادی و دارائی استان با توجه خاص به افزایش بهره وری و کیفیت نیروی انسانی ، توسعه منابع انسانی با توجه خاص به بهسازی آموزش نیروی انسانی و ساختار و تشکیلات با هدف مناسب سازی اندازه ، ارتقاء اثر بخشی و کارآیی سازمان و کاهش هزینه های اداری .

3 - نظارت بر امور کارکنان و اتخاذ تصمیم در موارد لازم در زمینه استخدام ، انتصابات، مرخص ، ترفیعات و انتقالات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و سایر موارد در سطح استان بر اساس قوانین و مقررات و در چهارچوب اختیارات تفویض شده.

4 – بررسی روش های انجام کار و ارائه طرح های اصلاحی به منظور حذف تشریفات زائد و ساده کردن کارها.

5 – نظارت و مراقبت در حفظ و نگه داری ساختمان، تاسیسات، وسائط نقلیه، برقراری انتظامات و خدمات مورد لزوم واحدهای تابعه و اتخاذ تدابیر از لحاظ کمیت و کیفیت ساختمان اداری و تجهیزات و انطباق آن با نیازمندی ها .

6 – نظارت بر نحوه اجرای برنامه های تامین احتیاجات سازمان اعم از وسائل و ملزومات اداری و فنی و جا و مکان مورد نیاز واحدهای تابعه و پیش بینی اعتبارات لازم.

7 – نظارت بر امور مالی و صدور دستور پرداخت هزینه های واحدهای تابعه سازمان استان حسب اختیارات تفویض شده ازسوی رئیس سازمان.

8- نظارت و اتخاذ تصمیم در امورمربوط به آموزش قبل و ضمن خدمت کارکنان و تشکیلات و ساختار سازمانی واحدهای تابعه.

9- نظارت و اتخاذ تصمیم به منظور بررسی نحوه انجام کارکنان و اندازه گیری کار و تقسیم صحیح وظایف به منظور متناسب نمودن سازمان مصوب با حجم کار و همچنین مناسب بودن حجم کار هر فرد با میزان ساعات کار اداری .

10 –  نظارت بر نحوه تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی سالانه و موافقت نامه های بودجه مصوب در چهارچوب اختیارات تفویضی.

11 –  نظارت مستمر بر عملکرد بودجه سالانه سازمان امور اقتصادی و دارایی استان بر اساس موافقت نامه ها و اهداف سازمان مذکور و تهیه گزارش عملکرد عنوان رئیس سازمان .

12  نظارت بر امور رفاهی و انضباطی کارکنان سازمان استان .

13 – شرکت در جلسات و کمیسیون های متشکله در سطح استان در ارتباط با وظایف محوله .

14 – انجام سایر امور مربوط بر اساس مقررات و اختیارات قانونی.

 

 

شرح وظایف معاونت هزینه و رییس خزانه معین استان  :

 

1 – نظارت بر اجرای وظایفی که به موحب قانون محاسبات عمومی کشور، آئین نامه تمرکز وجوه و سپرده و آئین نامه خزانه معین و سایر قوانین و مقررات به عهده خزانه معین در استان محول شده است.

2- نظارت در واریز درآمدهای عمومی کشور در سطح استان و همچنین تحقیق در خصوص علل کاهش و افزایش درآمدها و تهیه گزارش و اقدام لازم در زمینه مذکور .

3 – نظارت بر افتتاح حساب های بانکی درآمد هزینه و سپرده و سایر حساب های بانکی.

4 – نظارت و مراقبت در انتقال وجوه سپرده های دریافتی ذیحسابی ها در سطح استان به حساب خزانه معین و حساب تمرکز وجوه سپرده در خزانه .

5 –  نظارت بر امر تمرکز وجوه درآمدهای شرکت های دولتی در حساب های خزانه معین .

6 – نظارت در تشخیص و ابلاغ میزان تنخواه گردان رد سپرده جهت واریز به حساب تنخواه گردان رد سپرده ذیحسابی ها .

7 – نظارت در تشخیص و ابلاغ میزان تنخواه گردان حسابداری جهت واریز به حساب ذیحسابی ها .

8 – نظارت در صدور اجازه انتقال وجوه درخواست شده از طرف ذیحسابان از محل موجودی حساب های خزانه معین به منظور پرداخت اعتبارات جاری و عمرانی دستگاه های اجرایی.

9 – نظارت بر انتقال وجوه مکسوره بابت کسور بازنشستگی، مالیات و بیمه و سایر کسور به حساب خزانه و حساب های مربوط .

10 – نظارت بر تشخیص و ابلاغ میزان تنخواه گردان بازنشستگی جهت واریز به حساب پرداخت بازنشستگی ذیحسابی ها در صورت تائید سازمان بازنشستگی.

11 – امضاء چک های صادره عهده حساب های خزانه معین با رعایت ماده 124 قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات مربوط.

12 – بررسی، موافقت و امضاء نامه های مربوط به اجازه استرداد وجوه واریز شده به حساب درآمد عمومی کشور که بایستی جهت استرداد به ذینفع به حساب بانکی ذیحساب مربوط واریز شود.

13 – تهیه آمارهای روزانه دریافت ها و پرداخت های خزانه معین جهت ارائه به اداره کل خزانه.

14 – بررسی و امضاء آمارهای روزانه، هفتگی و ماهانه دریافت ها وپرداخت های خزانه معین جهت ارائه به اداره کل خزانه.

15 – نظارت در امر صدور درخواست وجه از اداره کل خزانه به منظور دریافت تنخواه گردان خزانه معین و تکمیل آن و همچنین امضاء درخواست های مذکور .

16 – نظارت بر امور مربوط به افتتاح حساب و معرفی امضاء حساب های بانکی ذیحسابی ها و حساب های تمرکز درآمد، سپرده و سایر حساب ها و بررسی و امضاء نامه های مربوطه به آن طبق مقررات و دستور العمل های مربوط.

17 –  ارائه گزارش های مالی از عملکرد درآمدهای استانی، عملکرد اعتبارات جاری و عمرانی استان به رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی .

18 –  پاسخگویی و راهنمایی های لازم نسبت به سؤالات ذیحسابی ها و نمایندگان آن ها و شرکت در جلسات مربوط به امور خزانه معین.

19 – پاسخگوئی به مسائل و مشکلات مالی دستگاه های اجرایی در استان در انطباق با قوانین و مقررات مربوط.

20 –  ابلاغ اعتبارات جاری و عمرانی تخصیص یافته دستگاه های اجرایی تابع نظام بودجه استانی بر اساس مصوبات کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استان به دستگاه های اجرایی و ذیحسابان و سایر مراجع ذیربط.

21 –  نظارت بر حسن اجرای مفاد دستور العمل ها و مقررا ت مربوط به چگونگی نگهداری اوراق بهادار و تحویل و نگهداری حساب دریافت و پرداخت اوراق مذکور در سطح استان .

22 – رسیدگی و نظارت بر امر جمع آوری و ارسال اطلاعات لازم برای برآورد میزان انواع اوراق بهادار مورد نیاز واحدهای مصرف کننده اوراق مذکور در سطح استان.

23 – رسیدگی به تقاضای واحدهای مصرف کننده اوراق بهادار در سطح استان و تائید فرم های درخواست اوراق بهادار ارسالی به مرکز بارعایت مقررات مربوط.

24 – نظارت بر امور مربوط به دریافت اوراق بهادار درخواستی از اداره کل اوراق بهادار و برقراری ترتیبات لازم در خصوص نحوه نگهداری و تحویل و تحول اوراق مزبور و همچنین نگهداری حساب دریافت و پرداخت اوراق یاد شده در خزانه معین بر اساس مقررات مربوط .

25 –  اعمال اقدامات لازم نسبت به تنظیم و ارسال صورت گردش اوراق بهادار خزانه معین و همچنین ارسال آمار و گزارش های لازم به اداره کل اوراق بهادار.

26 –  نظارت بر انجام اقدامات لازم در خصوص اوراق بهادار مازاد، منسوخه و غیر قابل استفاده با رعایت مقررات موضوع دستور العمل های مربوط ضمن هماهنگی با اداره کل اوراق بهادار.

27 – مراقبت درحسن جریان امورمربوط به تهیه وتنظیم حساب های ماهانه، سالانه ونهایی دستگاه های اجرایی محلی.

28 –  ایجاد هماهنگی و اعمال نظارت و پیگیری لازم در امر تحویل صورت حساب های دستگاه های مذکور در موارد قانونی و انعکاس گزارش وضعیت حساب های ماهانه به وزارت متبوع .

29 – مراقبت و نظارت در امر تهیه و تنظیم به موقع صورتحساب عملکرد سالانه بودجه استان شامل دریافتی ها و هزینه ها و سایر وجوه به انضمام مدارک کامل در آخر دوره مالی و ارسال آن به اداره کل تمرکز و تلفیق حساب ها و روش های حسابداری .

30 – راهنمایی ذیحساب های دستگاه اجرایی محلی به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در مورد اجرای قوانین، آئین نامه ها و مقررات مالی و محاسباتی .

31 – اعمال نظارت در جهت حفظ و حراست و استفاده صحیح از اموال دولت بر اساس مقررات مربوطه در سطح استان .

32 – نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به اموال دولت و ارائه روش های مناسب پیگیری اجرای صحیح و به موقع مقررات یاد شده از سوی دستگاه های دولتی در سطح استان.

33 – تدوین روش های مناسب انجام امور مربوط به وصول، رسیدگی، پاسخ، ثبت و بایگانی نامه ها و صورتحساب های مربوط به اموال دولت .

34 – تدوین روش های مناسب جهت امور تفویض شده ازسوی وزارت متبوع و مراجع ذیحصلاح دیگر.

35 – نظارت بر حسن انجام وظایف محوله کارکنان واحد اموال تحت سر پرستی و ایجاد هماهنگی لازم.

36 – تدوین روش های لازم به منظور آموزش و آشنایی امناء اموال و سایر مسئولین ذیربط در دستگاه های دولتی نسبت به اجرای صحیح و به موقع مقررات حاکم بر اموال دولت .

37 – ایجاد هماهنگی، راهنمایی و نظارت بر حسن وظایف ذیحسابی ها نسبت به مسائل اموال دولت.

38 – تدوین روش و نظارت لازم به منظور اعزام بازرس یا سایر مامورین ذیصلاح به منظور رسیدگی به مسائل مربوط به حفظ و حراست صحیح و تهیه و نگهداری حساب اموال دولت .

39 – ایجاد هماهنگی جهت ارتباط لازم با اداره کل اموال دولتی به منظور حسن جریان امور و مستدل مربوط به اموال دولت.

40 –  تهیه گزارش خلاصه انجام کلیه امور مربوطه به مسائل اموال دولت و نارسائی های احتمالی با ذکر پیشنهاد مناسب در جهت رفع نارسائی ها به وزارت متبوع .

41 – انجام سایر امور مربوط که از مقام مافوق ارجاع می شود. 

 

ذیحسابان :
- نظارت مالی قبل و حین خرج دستگاههای اجرائی .
- اعمال مدیریت و هماهنگی امور مالی .
- تطبیق پرداختها با قاوانین و مقررات مالی .
- تامین اعتبار موارد تشخیص شده .
- درخواست وجه از خزانه بابت حواله های صادره .
- نگهداری و تحویل و تحول وجوه نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار .
- نظارت بر امور مالی و محاسباتی .
- نگهداری و تنظیم حسابها مطابق با قوانین و مقررات .
- نگهداری حساب اموال دولتی .
- نظارت بر اموال دولتی