۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰
اكوسیستم اعتبارسنجی كشور تكمیل می‌شود/ ابلاغ نحوه اعتراض به گزارش‌های اعتباری

به گزارش شادا، هیئت وزیران در جلسه (۱۱ خردادماه سال جاری)، به پیشنهاد شورای ملی تأمین مالی و با استناد به جز (۵-۵-۳) بند (ب) ماده(۲) و بند (ب) ماده(۴۶)قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها (مصوب ۱۴۰۲)، آیین‌نامه اجرایی نحوه ثبت اعتراض به گزارش‌های اعتباری را تصویب کرد.این آیین‌نامه باهدف تسهیل فرایند اعتراض مشتریان به گزارش‌های اعتباری و افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌های اعتبارسنجی تدوین شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، شرکت‌های اعتبارسنجی موظف‌اند ظرف حداکثر دو ماه پس از آغاز فعالیت، درگاهی برخط برای ثبت و پیگیری غیرحضوری اعتراضات مشتریان ایجاد کنند، هر گزارش اعتباری باید دارای شناسه یکتا باشد و نحوه ثبت اعتراض و مهلت یک‌ماهه آن در متن گزارش قید شود.

مشتریان می‌توانند ظرف ۳۰ روز از صدور گزارش، اعتراض خود را ثبت کنند و شرکت‌های اعتبارسنجی مکلف‌اند حداکثر ظرف ۱۲ روز کاری به اعتراض رسیدگی و نتیجه را اعلام کنند؛ در صورت تأیید عدم صحت اطلاعات گزارش، شرکت‌های اعتبارسنجی باید ظرف ۴ روز کاری گزارش را اصلاح کنند.

همچنین، تأمین‌کنندگان اطلاعات و دارندگان اطلاعات مکمل موظف‌اند ظرف ۵ و ۳ روز کاری به ترتیب، اعتراضات را بررسی و اصلاحات لازم را اعمال کنند؛ در غیر این صورت، متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. اگر اعتراض مشتری منجر به تغییر نمره یا گزارش اعتباری شود، گزارش اصلاح‌شده به‌صورت رایگان برای استفاده‌کنندگان ارسال می‌شود. مشتریان همچنین می‌توانند یک نسخه رایگان از گزارش اعتباری خود را دریافت کنند. در صورت رد اعتراض یا عدم پاسخگویی به‌موقع، مشتری می‌تواند موضوع را به مرکز تسهیل تأمین مالی تولید ارجاع دهد تا اقدامات نظارتی لازم اعمال شود.

این آیین‌نامه از زمان اجرا، ماده ۲۰ آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار (مصوب ۱۳۹۸) را لغو می‌کند.

همچنین در این آیین‌نامه معانی مشروح برخی از اصلاحات آمده است.

جزئیات بیشتر به شرح ذیل است:

آیین نامه اجرایی نحوه ثبت اعتراض به گزارش‌های اعتباری